Slalom…paralel, intre pilotaj si, ai ghicit, ski

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Multi stiu ca cele doua sporturi sunt inrudite insa putini aprofundeaza speta. Dar merita!

De-a lungul timpului au existat “migrari” de sportivi mai ales pe ruta ski catre automobilism si nu ma refer la nume oarecare! Luc Alphand, marele campion francez in probele de viteza, ajuns prodigios pilot de rally-raid, Divina Galica fiind un alt exemplu de talent in ambele discipline iar celebrul Walter Rohrl a fost nu mai putin de antrenor secund al nationalei feminine de ski a Germaniei. Si mai sunt multe alte exemple inclusiv la noi.

Dar de unde si pana unde sunt aceste sporturi inrudite?

Unul este despre alunecarea gravitationala in albul imaculat al muntelui, in aer curat si liniste totala, altul este despre urletul motoarelor (inca…), fum, ulei si, in cazul macadamului, praf. Mult praf!

Insa ambele sporturi sunt despre cum sa ajungi de la start la sosire in cel mai scurt timp, parcurgand o proba cu viraje impuse. La ski de catre un antrenor, la automobilism fie de natura, in cazul raliurilor, curselor de coasta si al rally-raid-urilor, fie de mintea unui arhitect care a desenat circuitul.

En passant, trebuie sa spun ca NU sunt fan Hermann TILKE, neamtul care a desenat o multitudine de circuite moderne extrem de…plictisitoare!

Avand in vedere existenta virajelor, si modul de parcurgere cat mai rapida a lor, apar si similitudinile de abordare:

1. Memorarea lor

La probele de ski si la cele scurte de automobilism (viteza in coasta si circuit) este esential sa poti memora intreg traseul. La perfectie, daca reusesti. In plus, o tehnica foarte eficienta si folosita de sportivi, este aceea de a inchide ochii si a-si imagina ca parcurg proba, incercand sa fie cat mai aproape ca ritm si viteza de ceea ce se va intampla in realitate. Aici decisiva este experienta insa e foarte bine ca inca de tineri sportivii sa se obisnuiasca cu acest demers mental.

2. Catalogarea lor

In raliuri exista ceea ce se numeste DICTARE. Este o notare a gradelor geometrice ale virajului in diverse limbaje ce convin fiecarui pilotul in parte. In cursele de circuit si in ski ele pot fi apreciate altfel DAR, indiferent de tehnica catalogarii lor, acestea sunt incadrate mental in cate o categorie care sa le descrie cat mai bine tocmai pentru a putea fi parcurse cat mai rapid si, totusi, in siguranta.

3. Proiectia privirii

In orice deplasare, cu atat mai mult in cele cu viteza mare, proiectia privirii este esentiala pentru a putea sa dai suficient timp creierului sa ia deciziie corecte. Cu ce viteza sa ataci virajul, unde sa faci acest lucru si, extrem de important, unde sa…IESI din viraj!

4. Negocierea lor

Termenul de “negociere” este unul care descrie perfect complexitatea parcurgerii unui viraj.

Indiferent ca esti pe skiuri sau la volanul bolidului de curse, trebuie sa duci intotdeauna o tatonare bazata pe aderenta, vizibilitate, starea ta fizica si mentala in acel moment, starea materialului de concurs, eventual chiar si miza respectivei probe sau respectivului concurs. Altfel ne raportam la ele daca se decide titlul pe acele viraje si altfel daca fac parte din lungul drum catre titlul de la finalul campionatului. Trebuie sa stii sa pierzi 1-2 zecimi intr-un viraj periculos, sau care nu iti iese, pentru ca sa castigi cursa!

5. Trase

Prin “trasa” intelegem linia de parcurgere a virajului in timp optim, atat pentu viraj in sine cat si pentru pozitionarea fata de urmatorul element din proba. Nu e totuna daca iesi dintr-un viraj rapid si te pregatesti pentru o linie dreapta, o saritoare sau un viraj strans in directia cealalta…

Orice viraj are un punct de franare, unul de anticipare, un apex, unul de reluare a accelerarii si punctul foarte important de iesire.

E important sa privim o competitie de ski si una de automobilism pentru a gasi vizual asemanarile.

6. Derapaj sau nu

Anii 70-80-90 ne-au obisnuit cu derapaje largi ale masinilor de curse, mai ales cele de raliu, derapaje ce faceau deliciul publicului.

La fel, in ski-ul de altadata, se derapa foarte mult mai ales la iesirea din viraj, pierzandu-se astfel timp.

Tehnica a schimbat radical ambele specialitati. E adevarat, in mod diferit dar urmarind acelasi rezultat – parcurgerea curata a virajelor, mai rapida chit ca mult mai putin spectaculoasa.

In automobilism s-a trecut la diferentiale active iar la schiuri la celebrele profile carv, ambele permitand nu doar o trecere mai rapida pe viraj ci chiar o accelerare mai timpurie.

Doua sporturi splendide, atat de asemanatoare si, totusi, atat de diferite!

Edwin Keleti

Edwin Keleti

bla

Leave a Replay

Despre mine

Am avut sansa sa cresc in lumea motorsportului pentru ca apoi sa reusesc sa ma implic cu succes in diverse laturi ale acestui Univers captivant. Pilot de raliu, jurnalist si fotograf auto, trainer de defensive driving si de pilotaj!
Sunt onorat sa va transmit experienta mea acumulata in peste 25 de ani!

Articole recente

Follow Us

Abonează-te la Newsletter

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit

Acces în contul tău